Vanliga frågor om Monettilån

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi på kundservice får. Du är alltid välkommen att ringa oss för personlig service.

Vad är villkoren för att ansöka om lån hos er?
  • Åldersgräns på 18 år
  • Deklarerad inkomst
  • Ingen skuldsaldo hos Kronofogden
  • Folkbokförd i Sverige
Hur mycket kan jag ansöka om hos er och vad är återbetalningstiden?

Du har möjlighet att ansöka om ett lån mellan 2 000 kr och 20 000 kr, återbetalningstiden är 1, 6 eller 12 månader. Du kan välja mellan olika lånebelopp och återbetalningtider i ansökningsprocessen.

När och hur betalas lånet ut?

Vid ansökan om lån på vardagar innan klockan 13:00 gör vi en överföring till ditt konto mellan klockan 15:00-17:00 samma dag. Ansöker du efter klockan 13:00 så har du pengarna på ditt konto nästkommande bankdag.

Nordea överför pengarna samma dag om du ansöker före klockan 10:30. Den exakta tiden för insättning på ditt konto kan variera beroende på vilken bank du har.

Kan jag ha flera lån hos er samtidigt?

Det är möjligt att ha flera lån hos oss samtidigt. Vi gör en helhetsbedömning av din betalningsförmåga.

Hur ansöker jag om lån hos Monetti?

Är det första gången du ska ansöka om ett lån hos oss så gör du det här på vår hemsida.

Är du återkommande kund hos oss så har du även möjlighet att sms:a din ansökan genom att skriva Monetti och det önskade beloppet samt återbetalningstiden i antal månader. Ex Monetti 5000 1” till 71616.

Vad kostar det att ansöka om lån hos er?

Det är kostnadsfritt att ansöka om lån via vår hemsida och ansöker du via sms så tas det en vanlig sms-taxa.

Använder ni UC?

Nej, vi använder oss inte av UC. Vi tar en kreditupplysning via Bisnode.

Jag uppfyller villkoren men får ändå ett avslag vid ansökan?

Vi kontrollerar uppgifterna du lämnar i din ansökan mot register hos kreditupplysningsföretaget Bisnode. Om vår kreditprövning visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka beviljar vi inte lånet till dig. Det är bland annat för att skydda dig från att hamna i en svår ekonomisk situation. Anser du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, vänligen kontakta vår kundservice så kollar vi på det.

Jag ansöker om ett belopp men blir beviljad på ett lägre belopp istället, varför?

Förutom den information som vi får genom kreditupplysningen vi tar, så gör vi även en kreditbedömning utifrån hur man har skött sina betalningar hos oss. Obetalda fakturor som har förfallit påverkar kreditvärdigheten negativt, sköter man däremot sina betalningar har man möjlighet att förbättra kreditvärdigheten för att kunna ansöka om ett högre belopp.

Kan jag förtidslösa mitt lån?

Du har möjlighet att förtidslösa ditt lån utan att det kostar något extra. Kontakta kundservice på 08 588 581 00 den dagen du ska förtidslösa ditt lån för att få information om vilket belopp som ska återbetalas.

Jag blir sen med min betalning, vad händer?

Efter förfallodatum på fakturan tillkommer det 60 kr i påminnelseavgift. Vid flertal utebliva betalningar kommer ärendet att skickas vidare till inkasso vilket medför extra kostnader.

Fundera noga innan du gör en ansökan, är du osäker på om du har möjlighet att betala tillbaka det ansökta lånet så rekommenderar vi inte att du gör en ansökan.

Vad är BankID?

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Läs mer om BankID här.

Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda våra tjänster accepterar du vår användning av Cookies.