Vanliga frågor om Flexilån

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi på kundservice får kring vårt Flexilån. Du är alltid välkommen att ringa oss för personlig service.

Vad är villkoren för att ansöka om lån hos er?
  • Åldersgräns på 18 år
  • Deklarerad inkomst
  • Ingen skuldsaldo hos Kronofogden
  • Folkbokförd i Sverige
Hur mycket kan jag låna?

Du har möjlighet att ansöka om ett kreditbelopp mellan 3 000 kr och 20 000 kr. Du väljer själv hur mycket av kreditbeloppet du vill överföra till ditt konto (minimum 2 000 kr).

När och hur betalas lånet ut?

Har du Swedbank, Handelsbanken eller SEB så har du oftast pengarna på ditt konto inom 15 min efter uttaget är gjort.

För resterande banker så gör vi överföringen samma dag senast klockan 17:00, eller nästkommande bankdag. Observera att den exakta tiden för insättning på ditt konto kan variera beroende på vilken bank du har.

Hur gör jag ett uttag?

Första uttag gör du i samband med låneansökan. Har du redan en beviljad kredit gör du enkelt uttag genom att logga in på Mina Sidor.

Använder ni UC?

Nej, vi använder oss inte av UC. Vi tar en kreditupplysning via Bisnode.

Jag uppfyller villkoren men får ändå ett avslag vid ansökan?

Vi kontrollerar uppgifterna du lämnar i din ansökan mot register hos kreditupplysningsföretaget Bisnode. Om vår kreditprövning visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka beviljar vi inte lånet till dig. Det är bland annat för att skydda dig från att hamna i en svår ekonomisk situation. Anser du att uppgifterna i kreditupplysningen är felaktiga, vänligen kontakta vår kundservice så kollar vi på det.

Kan jag höja min kreditgräns?

För tillfället kan vi inte höja den beviljade kreditgränsen, men inom kort kommer man kunna ansöka om kredithöjning via Mina Sidor. Då gör vi en ny kreditprövning och du får svar direkt på skärmen.

Kan jag ta ut mer pengar efter mitt första uttag?

Ja, du kan göra flera uttag när du har blivit beviljad en kreditgräns. Du kan enkelt se vad du har kvar att utnyttja genom att logga in på Mina Sidor. Du väljer själv hur ofta och hur mycket du vill ta ut (minimum 2 000 kr).

När ska lånet återbetalas?

När du gör ditt första uttag så får du din första faktura först nästkommande månad. Den 14:e så skapas en faktura som skickas till dig med förfallodatum den 28:e varje månad. Du kommer endast att få en faktura oavsett hur många uttag du gör med lägsta belopp att betala.

Kan jag betala in mer än beloppet på månadsavin?

Ja, du kan när som helst välja att betala in valfritt belopp utöver det angivna lägsta belopp på din månadsavi. Önskar du att förtidslösa hela skulden kan du kontakta vår kundservice för det exakta beloppet.

Kan jag betala via autogiro?

Ja du kan välja att betala via autogiro i samband med låneansökan. Är du redan befintlig kund kan du enkelt aktivera autogiro genom att logga in på Mina Sidor.

Jag blir sen med min betalning, vad händer?

Efter förfallodatum på fakturan tillkommer det 60 kr i påminnelseavgift. Vid flertal utebliva betalningar kommer ärendet att skickas vidare till inkasso vilket medför extra kostnader.

Fundera noga innan du gör en ansökan, är du osäker på om du har möjlighet att betala tillbaka det ansökta lånet så rekommenderar vi inte att du gör en ansökan.

Måste man använda BankID för att ansöka hos er?

Ja, BankID måste användas när man signerar avtalet samt när man gör uttag via Mina Sidor. Observera att vi endast stödjer mobilt BankID.

Vad är BankID?

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Läs mer om BankID här.

Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda våra tjänster accepterar du vår användning av Cookies.